۱۳۸۹ فروردین ۷, شنبه

چرا انتخابات 88 نا سالم بود

رسانه شمائید چرا انتخابات 88 نا سالم بود - رای ما کجاست


رای ما کجاست :

چرا خیلی از کارشناسان و مردم انتخابات اخیر ریاست جمهوری را سالم نمی دانند ؟ این سوالی است که در ذهن خیلی از مردم جای گرفته و پاسخ به آن تمرکز همه جانبه به مسایل انتخابات اخیر ریاست جمهوری را الزامی می کند .معمولا در پاسخ به این سوال خیلی ها فوری جواب می دهند که در انتخابات تقلب شده است. اما تقلب در انتخابات و تخلف در آن ابعاد بسیار وسیع تری از دست بردن در آرای مردم و یا شمارش نادرست رای را در بر می گیرد وبررسی تخلفات انتخاباتی وسیع است که پاسخ به این پرسش را به درستی می دهد .در گزارش زیر سعی شده است به تعدادی از این تخلفات گسترده که کاملا بر خلاف قانون انجام شده اشاره شود.

طبق ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام هرگونه فعا لیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها در تایید یا علیه نامزدهاي ریاست جمهور ي از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله د یگري که جنبه رسمی و دولتی داشته وحتی فعالیت کارمندان در ساعات ادار ي و استفاده از وسا یل و سا یر امکانات وزارتخا نه ها ، اداره ها، نهادها و مؤسسا تی در این جهت جرم محسوب می شود

این موارد به طور کاملا دقیق در تبصره های مختلف این قانون گنجانده شده است. مثلا تبصره یک این ماده می افزاید :« مؤسسات و نهادها یی که دارایی آنان از اموال عمومی است ، همانند بنیاد مستضعفان ، مشمول ماده فوق خواهند شد .»همچنین تبصره دو این ماده تاکید می کند:« که ادارات ،سازمانها ، ارگانها ي دولتی ، نهادها و اعضاي آنها با ذکر سمت خود حق ندارند در تبلیغ یا علیه هیچیک از نامزدهاي انتخاباتی اعلامیه ، اطلاعیه یا پلاکارد بدهند."

تبلیغات غیر قانونی هیات دولت

حال که اشاره کوتاهی به این قوانین شد می توان موارد مختلفی را در رعایت نکردن این اصول قانونی از سوی دولت و تخلفات گسترده توسط آنان ذکر کرد . در انتخابات اخیر سوء استفاده هاي مسئولان اجرایی و هیات دولت از مقام و موقعیت خود مشهود بود که از آن جمله می توان به سفر تبلیغاتی وزیر کشور به اهواز و خرمشهر و تبلیغ رییس دولت اشاره کرد .در موارد دیگر نیز تعدادي از وز یران از جمله وزر اي امور خارجه، تعاون، صنا یع و معادن و رفاه به شهرها ي مختلف از جمله ایلام، کرمانشاه، گلستان و سمنان سفر کرده و سخنرانی هایی را در حمایت از رئیس دولت انجام دادند .این در حالی است که طبق ماده 73 این قانون مقامات اجر ایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ برای کسی و یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخابا تی را ندارند .

همچنین گزارشهای دقیق حاکی از آن است که در زمان انتخابات معاون اول رییس جمهور سفرهاي تبلیغاتی را برای رییس دولت انجام می داد و همچنین در این بین سفرهاي تبلیغاتی چند تن ار استانداران و معاونان آنان نیز در جهت تبلیغ کاندیداتوری محمود نژاد قابل ذکر است

گزارشهای دقیق حکایت از آن دارد که همه این سفر هاي تبلیغاتی احمدي نژاد و هیات همراهش به مراکز استان با هواپیماهاي دولتی انجام می شده است و هیات دولت و سخنرانان حامی احمدي نژاد نیز با بالگرد به نقاط مختلف استان رفته و به تبلیغ برای رئیس دولت می پرداختند.که همه این موارد حکایت از نقض قانون و تخلف در برگزاری یک انتخابات سالم دارد .

اندر حکایت جانبداري شوراي نگهبان

ماده 93 قانون اتنخابات نیز بر اجر اي صحیح اصل 99 قانون اساسی نظر دارد. ماده ای که بر حفظ بی طرفی کامل تاکید دارد و اینکه ، ناظران شوراي نگهبان در طول مدت مسئو لیت خود ، بی طر فی کامل را حفظ کنند و ابراز جانبداري هر کدام به طریقی از هر یک از کاندیدا ها جرم محسوب می شود.مجازات این کار انفصال از شش ماه تا یک سال از خدمات دولتی یا شش ماه تا یکسال زندان را در بر دارد .

حال به برخی از تخلفات شورای نگهبان در این باره و نقض صریح قانون توسط اعضای آن اشاره می شود .

کمتر کسی حمایت های آیت الله جنتی در تریبون هاي مختلف از جمله نماز جمعه تهران از آقاي احمدي نژاد را فراموش کرده است

- آیت الله یزدي در مقام مدافع جد ي آقا ي احمد ي نژاد در جامعه روحا نیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به صراحت از ایشان د فاع کرده و حتی عبور این دو تشکل سیاسی و روحا نی از ایشان را عقلا و شرعا غیر مجاز اعلام کرده است.

- همچنین آیت الله مؤمن و آیت الله مدرس یزدي در قالب اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به صورت رسمی بارها از آقا ي احمد ي نژاد حمایت کردند .

.آیت الله کعبی نیز در موارد متعدد از آقاي احمدي نژاد حمایت کرده و بی طرف شان را زیر پا گذاشتند

- الهام حقوقدان شور اي نگهبان نیز بارها با انجام مسافرت ها وشرکت در همایش هاي انتخاباتی در صف مقدم تبلیغ برای محمود احمدی نژاد ظاهر شده است .همچنین او در جلسه تبلیغاتی مصلای تهران به نفع محمود احمدی نژاد سخنرانی کرد .

عزیزی حقوقدان شورا، و کدخدایی سخنگوي شورا نیز به دفعات از کاندیداتوری احمدي نژاد حمایت کرده اند . اینها تنها مواردی از نقض قوانین توسط شورای نگهبان است نهادی که بر بی طرفی آن در قانون بارها تاکید شده است .

اگر به همه این موارد تبلیغات یک جانبه صدا و سیما به سود احمد ي نژاد که حتی صد اي اعتراض برخی از مقامات را نیز در برداشت در نظر بگیریم و ورود برخی از مسئولان نیروهاي مقاومت بسیج و سپاه به فعا لیتهای انتخاباتی به نفع ایشان را نادیده نگیریم درخواهیم یافت که چرا انتخابات سالمی نداشته ایم ؟

منبع:

http://www.rayemakojast.com/spip.php?article224


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

نظرسنجی در رابطه با فعالیت این وبلاگ خبری

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    درخواست همکاری:

    web counter
    سلام بر بازدید کنندگان عزیز،
    شما هم می توانید سهراب را در افزایش کیفیت و کمیت مطالب با ارسال لینک خبر و یا مطالب خودتان که به نوعی در ارتباط با خبر های روز جنبش سبز است، یاری دهید. مطلب شما در اولین فرصت درج خواهد شد. برای این منظور، مطلب یا لینک مورد نظر را به آدرسsohraabirani@gmail.com ارسال دارید.
    با تشکر از حسن همکاری شما،
    سهراب