۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

مشایی :چهار شنبه سوری را مردم دوست دارند

رسانه شمائید پایگاه مستقل خبر رسانی عبرت www.ebrat.ir


من هیچ مخالفتی با چهارشنبه سوری ندارم، امسال هم چون سال های گذشته جشن گرفته خواهد شد. مردم از روی آتش می پرند و می گویند: زردی من از تو و سرخی تو از من / جاه پرست نیستم ،مهم نیست من رئیس جمهور بشوم یا نه،" اما مشایی "نه" نمی گوید

نشریه پر تیراژ آلمانی زود دویچه تسایتونگ در مطلبی در خصوص نزدیکترین و مورد علاقه ترین فرد به احمدی نژاد می نویسد ، وقتی اسفندیار رحیم مشایی از طریق مترجم می فهمد "شخصیت سیاسی پشت پرده" به چه معناست تکذیب می کند: "چطور؟ همۀ کارهای من آشکار است." با این وجود نفوذش بسیار بیشتر از قدرت رسمی او بعنوان رئیس دفترمحمود احمدی نژاد است. هر دو معتمد یکدیگرند

به گزارش پایگاه خبررسانی عبرت "رادولف چایملی" در مطلبی که این نشریه المانی منتشر کرد نوشت :

علاوه براین دختر رحیم مشایی همسر پسر رئیس جمهوراست. احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری بلافاصله او را بعنوان معاون اول برگزید. اما مشایی که برای بسیاری از محافظه کاران چون خاری درچشم است مجبور شد به دستور رهبر مذهبی آیت الله خامنه ای استعفاء کند.

احمدی نژاد بی توجه به این موضوع همچنان مشاور خود را در کنار دارد و در مورد مشایی می گوید: "به هزار دلیل دوستش دارم. آشنایی با او یرای من افتخاری بزرگ و رحمت خداوند است. او چون چشمۀ آب زلال است." هر دو دوست رسماً اعلام می کنند که کارهای آنها الهام از امام دوازدهم است که به اعتقاد شیعیان بعنوان مهدی موعود باز خواهد گشت. مشایی درگفتگو با زود دویچه تسایتونگ در مونیخ تأکید می کند: "بله درست است. ما خیلی نظرهای مشترک داریم." به گفتۀ مشایی اختلاف سیاسی بین آنها وجود ندارد.

اما سلیقۀ این دو بسیار متفاوت است. احمدی نژاد کاپشن یا کت و شلوارهای ساده می پوشد، مشایی تا جایی که در جمهوری اسلامی ممکن است در لباس سلیقه نشان می دهد و انگشتری بزرگی با نگین سبز در دست دارد.

برای یکی ریش نامرتب وجهۀ مشخصۀ اوست، دیگری مانند خوانندگان پاپ ریش سه روزه دارد. مشایی با حرارت تکذیب می کند که حرف او غیر از حرف رئیس جمهور است. اما جمله ای مانند جملۀ زیر را نمی گوید: "شما غربی ها با دموکراسی تان، مرده شورتان را ببرد." احمدی نژاد به تازگی این جمله را در خوزستان بر زبان آورده بود.

مشایی برای اولین بار دو سال پیش توجۀ خارجی ها را جلب کرد. وی – که آنموقع معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی بود – گفت ایرانی ها دوست همۀ ملت ها و نیز ملت های آمریکا و اسرائیل هستند. احمدی نژاد با وجود همۀ انتقادها از مشایی حمایت کرد و گفت دشمنی تهران علیه حکومت صهیونیستی است نه علیه ساکنان آن از هر دینی که باشند.

اکنون هم مشایی تأکید می کند: "ما هیچ وقت رژیم اشغالگر را به رسمیت نخواهیم شناخت. اما جنگی را شروع نخواهیم کرد." مشایی می گوید هیچکس در ایران از حملۀ اسرائیل نمی ترسد. به باور او "حکومتِ دست نشاندۀ اسرائیل" بدون جنگ هم آینده ای نخواهد داشت. مشایی راه حل را "همه پرسی" از تمامی ساکنان مستعمرۀ سابق انگلیس فلسطین دربارۀ آیندۀ خود می داند.

سؤال های کارشناسی دربارۀ برنامۀ اتمی ایران را شعار گونه جواب می دهد. در فرانسه با ۵۸ رآکتور تنها یک تأسیسات غنی سازی وجود دارد، در آمریکا دو و در روسیه چهار. چطور ایران، بدون یک رآکتور که کار کند، به ده تا بیست تأسیسات غنی سازی نیاز دارد؟ مهندس الکترونیک درس می دهد: "مسئله نه تعداد که میزان است."

"بعلاوه کی بمب ساخت؟ کشورهایی با یک تا دو تأسیسات - یا بدون تأسیسات!" منظور از این اشاره اسرائیل است. مشایی می گوید ایرانی ها به بمب اتمی نیاز ندارند و ساخت آن خلاف اصول اخلاقی آنهاست.

مشایی دلیلی نمی بیند که در مورد سرکوب مخالفان در کشورش به انتقاد از خود بپردازد. مدعی است حکومت خیلی صبر از خود نشان داد: "اگر واقعاً خشونت می کردیم هزاران نفر کشته می شدند." وی از تبلیغاتی صحبت می کند که در جهان به کمک رسانه ها علیه ایران انجام می شود." همه چیز معقول پیش نرفته است.

اما عملکرد چه کسی غلط بوده است؟" به باور او نظر سنجی های داخلی و خارجی در قبل از انتخابات ریاست جمهوری نشان داده بودند که احمدی نژاد پیروز قطعی است. رئیس جمهور سابق محمد خاتمی متوجۀ این نکته شد و نامزدی خود را پس گرفت. اما مخالفان نخواستند شکست خود را بپذیرند.

مشایی مدعی است رئیس جمهور در حال حاضر محبوب تر از تابستان گذشته است. اگر انتخابات دیگری برگزار شود با فاصلۀ بیشتری پبروز خواهد شد: "احمدی نژاد واقعاً می خواهد با همۀ کشورهای دنیا رابطۀ خوب داشته باشد. اما در غرب می کوشند از او چهره ای خشن بسازند.

" در کشورهای غربی ۳۰ سال است که وضعیت ایران را غلط تحلیل می کنند و در نتیجه می کوشند سیاست اشتباه این کشورها را توجیه کنند. به گفتۀ مشایی هیچگاه وضعیتی از این بهتر وجود نداشته که مناسبات سازنده ای بین ایران وغرب برقرار شود: "احمدی نژاد قابل اعتماد است، مدیری خوب، می توان با او در هر موردی حرف زد."

ابتدای هفتۀ آینده ایرانی ها نوروز، بزرگترین جشن خود را برگزار می کنند. سال نو ایرانی مصادف با آغاز بهار است. اما جشن ها از چند روزقبل و با چهارشنبه سوری شروع می شود. خیلی جاها آتش می افروزند، این جشن مذهبی نیست.

اما مشایی می گوید: "یک سنت قدیمی ایرانی است. بسیاری از مردم آن را دوست دارند. من هیچ مخالفتی با آن ندارم. چون سال های گذشته جشن گرفته خواهد شد. مردم از روی آتش خواهند پرید و به آتش خواهند گفت: زردی من از تو و سرخی تو از من." وقتی مشایی حرف می زند هنوز نمی داند که رهبر مذهبی آیت الله خامنه ای دو روز بعد در فتوایی می گوید این جشن "هیچ مینای دینی" ندارد و باید از آن چشم پوشی کرد.

در بین صحب مشایی می گوید "شاگرد اول" بوده است. وقتی از او می پرسیم آیا وی نیز روزی نفراول حکومت خواهد شد زیرا احمدی نژاد بعد از دو دوره دیگر نمی تواند نامزد شود، کوتاه زمانی فکر می کند. بعد سفسطه می کند: "جاه پرست نیستم. برای من فرهنگ از سیاست مهمتر است. مهم نیست من رئیس جمهور بشوم یا نه." اما مشایی "نه" نمی گوید.

منبع:

http://ebrat.ir/fa_default.asp?RP=M_content.asp&P1N=ContentID&P1V=3357


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

نظرسنجی در رابطه با فعالیت این وبلاگ خبری

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    درخواست همکاری:

    web counter
    سلام بر بازدید کنندگان عزیز،
    شما هم می توانید سهراب را در افزایش کیفیت و کمیت مطالب با ارسال لینک خبر و یا مطالب خودتان که به نوعی در ارتباط با خبر های روز جنبش سبز است، یاری دهید. مطلب شما در اولین فرصت درج خواهد شد. برای این منظور، مطلب یا لینک مورد نظر را به آدرسsohraabirani@gmail.com ارسال دارید.
    با تشکر از حسن همکاری شما،
    سهراب