۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

ميرحسين موسوی: نظام دچار مشکلاتی شده که فقط به تظاهرات خيابانی محدود نمی‌شود

رسانه شمائید gooya news :: politics : ميرحسين موسوی: نظام دچار مشکلاتی شده که فقط به تظاهرات خيابانی محدود نمی‌شود، ندای سبز آزادی


ـ حاکميت فکر می‎کند با جمع کردن تظاهرات خيابانی مسئله معترضان حل شده است


ندای سبز آزادی: نمايندگان اصلاح طلب فراکسيون سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در مجلس ششم به ديدار مهندس ميرحسين موسوی رفتند.
به گزارش ندای سبز آزادی، در اين ديدار ابتدا چند تن از اعضای فراکسيون سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی سخنانی را بيان کردند و سپس مهندس ميرحسين موسوی با مهم خواندن سخنان اعضای سازمان گفت: نظام ما دچار مشکلاتی شده است که بازتاب آن فقط در تظاهرات خيابانی محدود نمی شود، مسائل و مشکلات خيلی عميق تر از اينهاست. يکی از اينها همين است که حاکميت فکر کند با جمع کردن تظاهرات خيابانی مسئله معترضان حل شده است.
مهندس موسوی ادامه داد: تمام مسائل و مقوله هايی که پايه های اعتبار و مشروعيت يک نظام را تشکيل می دهد در حال از بين رفتن است. نظام ها معمولا نيروهای سخت افزاری ( نيروی های انتظامی و نظامی و امنيتی ) را در نهايت برای حفظ خود به هر قيمت بکار خود می گيرند اما اين در کشور ما اتفاق افتاد و اين جای تامل و توجه بسيار دارد. مسئله دروغ مسئله اصلی ما شده و مردم نسبت بدان اعتراض دارند که متاسفانه در همه سطوح حاکميت و تبليغات جريان دارد و مردم را نسبت به اصل و اساس اين نظام مسئله دار و در باورهاشان ترديد ايجاد کرده است. اصلی ترين عامل که باعث تثبيت و حفظ نظام بوده و آن اعتماد مردم به حاکميت بوده است از بين رفته است. مسائل اخلاقی ، عدم کارآمدی، سياست خارجی، فساد فراگير، ... همه اينها يک نوع بی اعتمادی نسبت به حاکميت و نظام ايجاد کرده است. آيا اين مسائل با سرکوب و بکارگيری قوه قهريه حل می شود ؟

نخست وزير دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: اين وضعيت جريان سرمايه گذاری در کشور را کاملا مختل کرده است چرا که آينده غيرقابل پيش بينی شده است برخلاف جامعه ای مثل ژاپن که جريان سرمايه گذاری در آن توسط برخی خانواده ها قدمتی بيش از دو قرن دارد. در جامعه ما زود سود بردن هدف شده چون اميد به آينده نيست و بدليل شرايط کسی بدنبال سرمايه گذاری توليدی و دراز مدت و اشتغال پايدار نيست و آيا نتيجه تداوم اين وضعيت بيکاری و فقر بيشتر نيست؟ متوسط نرخ رشد سرمايه گذاری در پنج سال اخير به حدود ۷ درصد کاهش يافته در حاليکه بر طبق قانون برنامه چهارم توسعه اين رقم بايد ۲/۱۲ درصد در سال رشد می داشت و البته اين نرخ رشد بايد با هزينه ۸۲ ميليارد دلار در قوانين بودجه سنواتی توسط دولت حاصل می شد که با هزينه بيش از ۲۲۰ ميليارد دلار(۷/۲ برابر) نه تنها اين اتفاق نيافتاده بلکه نسبت به گذشته نيز پشترفت داشته است ! و آيا اين رخداد يک فاجعه نيست؟
نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح هدفمند شدن يارانه که توسط رئيس دولت مطرح شده گفت: دراجرای اين طرح هدفمندی يارانه ها و دعواهای جاری هم مسئله اصلی دولت اجازه گرفتن هزينه ميليارد تومان برای جلب و خريد رای است و لاغير ! واقعيت موجود و تبليغات رسمی بگونه ای شده است که همه نسبت به آمارهای رسمی اعلامی و اينکه نرخ تورم به ۸/۱۰ درصد در سال گذشته کاهش يافته است دچار ترديد جدی شده‎اند و همه اينها نشانه هايی است از اينکه موريانه های بی اعتمادی دارد پايه های نظام را می خورد و از درون تهی می کند .
مهندس موسوی استفاده نامناسب و ابزاری از ارزشها را نشانه ديگری از عدم اعتماد جامعه به حاکميت دانست و افزود: نشانه های ديگری که می شود بدان اشاره کرد يکی استفاده ابزاری و بد از ارزشها ( اسلام ، انقلاب و امام ) باعث اغتشاش و آشفتگی فکری و روحی در جامعه شده است . نوع معرفی امام خمينی از صدا و سيمای غيرملی و رسانه های خارجی چهره مغشوشی از امام به نسل جوان ارائه می دهد و دراين آشفته بازار افراد چه برداشتی می توانند از امام داشته باشند؟
ميرحسين موسوی با اشاره به برخورد با حاميان محيط زيست در کنار درياچه ارومه گفت: برخورد عجيب اخير با مردمی است که برای حفظ محيط زيست درياچه اروميه رفته بودند نيز نشانه ديگری است از همين روند.
وی ادامه داد: يا پادگانی کردن بهشت زهرا در روز ۱۲ فروردين يا ... و آيا همه مسائل را با امنيتی و پادگانی کردن می توان حل کرد؟ نظام را می خواهند با حاکميت يک فرقه اداره کنند که نمی شود.
اين نامزد معترض به نتايج انتخابات در ادامه از حاضر بودنش برای تمکين به نتيجه انتخابات سخن گفت و افزود: حقيقت اين است که اگر حاکميت می توانست يک کارآمدی نسبی در اداره امور داشته باشد با هر تخلف انتخاباتی تمکين می کردم و مسائل و مشکلات کشور به سمت حل شدن می رفت اما ما اينراهم نداريم و بطور اشاره دولت در انجام يک پروژه عسلويه درمانده است يا در سياست خارجی هر روز مشکل پيش می آيد و وضع بحرانی تر می شود . روند طی شد پيرامون پرونده هسته ای در يکسال گذشته بهترين شاهد مثال در اين باره است .
نخست وزير دوران جنگ با اشاره به نحوه حل مشکلات در نظام های سياسی با محوريت دموکراسی گفت: در نظام های سياسی مردمسالار و معقول تلاش می شود که برای حل مسائل مهم و کليدی کشور به ويژه در عرصه سياست خارجی حتی از طريق مشورت با منتقدين و مخالفين نوعی اجماع نسبی حاصل شود در حاليکه مشاهده می کنيم در اينجا در باره اين موضوع حتی بين حاکميت موجود اجماعی وجود ندارد و اين نشانه چه می تواند باشد؟
ميرحسين موسوی با توجه به گزينه های اشاره شده فوق نتيجه گيری می کند: با توجه با اين وضعيت و مسائل اجرای بدون تنازل قانون اساسی را به عنوان خواسته و محور اصلی جنبش سبز می دانم و بايد در اين باره کالبد شکافی بيشتری در ادبيات جنبش انجام گيرد . اصول متعددی از اين قانون که متضمن حقوق ملت است به فراموشی سپرده شده است ( بطور خاص فصل حقوق ملت يا اصل ۱۶۸ در مورد رسيدگی به جرائم سياسی و مطبوعاتی در دادگاههای علنی با حضور هيات منصفه ) و اگر اينها خوب مطرح شود اجماعی کلی را در جنبش بوجود می آورد .
وی ادامه می دهد: پايه هر تغييری در جامعه تولد يک ايده است و اين ايده در جامعه ما متولد شده و ميل به تغيير و باز بينی همه گير شده است . بايد به مردم هشدار داد که منافع عده ای در برخی نهاد ها نمی گذارد که اينها به آسانی تسليم خواسته های جنبش و ملت شوند و بايد صبر به معنای ايستادن ، تامل و پايداری در اينراه را معنا کرد و اينکه حفظ همين منافع است که جلوی برخورد با مفاسد و دانه درشتها را گرفته است .
ميرحسين موسوی چشم انداز ادامه فعاليت جنبش سبز را اينگونه تبيين می کند: ما بايد ايده های روشنی را مطرح و باز تعريف کنيم و برای گسترش دادن آنها مقاومت و استواری داشته باشيم و راههايی را پيدا کنيم که بتوانيم سازمانيافته تر از گذشته کارها را به پيش ببريم. به نظام و حاکميت بايد گفت کم هزينه ترين راه در اداره کشور آزادی فعاليت تشکل ها ، رسانه ها ، نهادهای صنفی و مدنی و...است و نه تقابل و مقابله با آنها .
و می گويد: جنبش سبز بايد با همه قشرهای اجتماعی پيوند خورد و مسائل آنها را مطرح کند. کارگران و معلمان و ... هدف جنبش سبز ايجاد زندگی بهتر برای همه و به ويژه اقشار فرودست و آسيب پذير اجتماعی است. ما بايد در جامعه از کارگران و کارآفرينان بطور توامان دفاع کنيم و اينکه منافع ايندو قشر بهم گره خورده و در تعامل مثبت با يگديگر قرار دارد و اينکه تعامل سازنده اين دو باعث پيشترفت و توسعه جامعه می شود . جامعه معلمان ما که قشر وسيعی را در برمی گيرد و نقشی مهم و سرنوشت ساز در حيات اجتماعی ما دارند مسائلشان بايد مطرح و پيگيری شود ، و همينطور ديگر اقشار و گروهها .
اين نامزد انتخابات دوره دهم رياست جمهوری ابراز اميدواری کرد: برداشت و اميد من اين است که جريان حاکم به اجرای قانون اساسی و همه اصول آن برگردند و فضای امنيتی و نظامی را کنار گذارند و فضا را باز کنند ولی اگر اينراه رفته نشود مجبوريم بايستيم چون ما نظام و کشور و انقلاب را دوست داريم.
وی ادامه داد: من می پرسم اگر اول انقلاب به نيروهای مذهبی گفته می شد که حاضريد حاکم شويد و آدم بکشيد ، هيچکس اينرا قبول نمی کرد بنابراين ما نمی توانيم نسبت به اين وضعيت بی تفاوت باشيم . جنبش سبز مطالبه زيادی ندارد اما ظاهرا اجرای همين خواسته برای آنها بسيار سخت است و از اينرو افسانه سازی در مقابله با اين جنبش می کنند و خود در دام اين افسانه سازی و دروغ هايی که می بافند ، می افتند. با اين حال دعا می کنم که جريان حاکم از اين دائره تنگی که برای خود ساخته اند خارج شوند و اداره کشور به مسير و روال مطلوب باز گردد .
وی به حاکميت توصيه کرد: اگر اينها فکر می کنند که با ادامه اين نگاه و بينش مسائل و مشکلات کشور حل می شود اشتباه بزرگی است و ما بايد بايستيم تا مسائل و مشکلات حل شود . مردم در اين مدت هزينه سنگينی پرداختند و چون آرمان بلند و درستی دارند به اين هزينه دادن عادت کردند و الان شما می بينيد زندانی ها قهرمان مردم شده اند و چه استقبالی از آنها می شود و اين نشانه بی اثری اينگونه کارها در مقابله با جنبش و خواست مردم است و راه حل درست بازگشت به قانون اساسی و اجرای تام و تمام آن است.
وی در در انتها گفت: تشکل های سياسی که در کشور فعال هستند ظرفيت هاشان بيشتر از اين است و بايد بيشتر فعال شوند و تحليل و بيانيه و ... بدهند و با مردم ارتباط دائمی داشته باشند تا با تلاش همگی بتوان جريان رشد و پيشترفت جامعه مان را دامن زد و فردايی بهتر ساخت .

منبع:

http://news.gooya.com/politics/archives/2010/04/102913.php


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

نظرسنجی در رابطه با فعالیت این وبلاگ خبری

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    درخواست همکاری:

    web counter
    سلام بر بازدید کنندگان عزیز،
    شما هم می توانید سهراب را در افزایش کیفیت و کمیت مطالب با ارسال لینک خبر و یا مطالب خودتان که به نوعی در ارتباط با خبر های روز جنبش سبز است، یاری دهید. مطلب شما در اولین فرصت درج خواهد شد. برای این منظور، مطلب یا لینک مورد نظر را به آدرسsohraabirani@gmail.com ارسال دارید.
    با تشکر از حسن همکاری شما،
    سهراب