۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

پارلمان نیوز : هدفمندسازی یارانه‌ها و همه‌پرسی

رسانه شمائید پارلمان نیوز : هدفمندسازی یارانه‌ها و همه‌پرسی


پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای آگاهی از نظر مردم در مورد اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها که در روزهای پایانی سال گذشته از سوی رئیس دولت ارائه شد به دو دلیل شایسته تامل جدی است :

اول اینکه هدفمند سازی یارانه ها یک تصمیم بزرگ در سطح ملی است و همانطور که تعدادی از صاحبنظران و دلسوزان در ابتدای طرح آن از سوی دولت مطرح کردند از آنچنان اهمیتی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار است که می‌توان آن را از بارزترین مصادیق اصل پنجاه و نهم قانون اساسی برشمرد . مضاف بر اینکه تصمیم گیری از سوی مردم در این موضوع مهم می‌تواند بسیاری از پیامدهای سیاسی و امنیتی اجرای آن را کنترل کند.

دوم اینکه یکی از اصول مهم قانون اساسی را که همان مراجعه مستقیم به آراء عمومی از طریق برگزاری همه پرسی است اجرائی نموده و راه را برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ ملی از طریق برگزاری رفراندوم باز و از تمسک به راه‌های غیر منطبق با قانون اساسی در آینده جلوگیری خواهد کرد .

ولی در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است :

1-موضوع همه پرسی باید متضمن اعلام نظر مردم در مورد اصل اجرا یا عدم اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در شرایط کنونی باشد نه مسائل فرعی از قبیل میزان درآمد دولت در سال اول اجرای قانون و یا طول دوره اجرا و اختلاف نظر میان مجلس و دولت در این موارد . لذا سئوال مشخص همه پرسی باید این باشد که : آیا مردم با اجرای این طرح در شرایط کنونی موافق هستند یا خیـر ؟ بدیهی است که مسائلی از قبیل اختلاف نظر در مورد میزان درآمد دولت ویا طول دوره اجرا نهایتا از جنس اختلاف نظر بین دو قوه و یا معضلات کشور هستند که راه کار حل این اختلاف یا حل این معضل در قانون اساسی ( بندهای 7 و8 اصل یکصدو دهم و اصل یکصدودواردهم ) پیش بینی شده است .

2-باید در خصوص سئوال مطرح در همه‌پرسی این امکان برای همه صاحبنظران و گروه‌ها به ویژه مخالفان نظر دولت فراهم گردد تا از طریق رسانه‌ها ابعاد مسئله را برای مردم باز کنند و پیامدهای اجرا و عدم اجرای طرح را بدون هیچگونه ملاحظه تشریح کنند تا مردم با اطلاع کامل از جوانب مسئله تصمیم گیری نمایند و بویژه رسانه ملی این فرصت را در اختیار منتقدان و مخالفان نظر دولت قرار دهد .

3-از آنجا که دولت یک طرف مناقشه دراین موضوع مهم ا ست مناسب‌تر است برگزاری رفراندوم بر عهده یک نهاد مستقل قرار گیرد تا از هرگونه شائبه ای در این مورد جلوگیری شود .
بدیهی که به توجه به ملاحظات فوق است که برگزاری همه پرسی در این مورد می‌تواند منشاء خیر برای کشور باشد و در صورت تائید طرح هدفمند سازی از سوی اکثریت جامعه ، زمینه موفقیت آن در اجرا با حداقل مشکلات تضمین شود .

منبع:

http://www.parlemannews.net/index.aspx?a=48


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

نظرسنجی در رابطه با فعالیت این وبلاگ خبری

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    درخواست همکاری:

    web counter
    سلام بر بازدید کنندگان عزیز،
    شما هم می توانید سهراب را در افزایش کیفیت و کمیت مطالب با ارسال لینک خبر و یا مطالب خودتان که به نوعی در ارتباط با خبر های روز جنبش سبز است، یاری دهید. مطلب شما در اولین فرصت درج خواهد شد. برای این منظور، مطلب یا لینک مورد نظر را به آدرسsohraabirani@gmail.com ارسال دارید.
    با تشکر از حسن همکاری شما،
    سهراب