۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

وزیر اطلاعات: خاتمی ممنوع الخروج نیست؛ حکم جلب مهدی هاشمی را داریم

رسانه شمائید ‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ايران‬ - ‮وزیر اطلاعات: خاتمی ممنوع الخروج نیست؛ حکم جلب مهدی هاشمی را داریم‬: "وزیر اطلاعات: خاتمی ممنوع الخروج نیست؛ حکم جلب مهدی هاشمی را داریم"


وزیر اطلاعات ایران ممنوع الخروج بودن خاتمی را تکذیب کرده و از صدور حکم جلب فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده است.

روز سه شنبه، 1 اردیبهشت (21 آوریل)، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، در گفتگو با خبرنگاران گفت که از ممنوع الخروج شدن محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، اطلاعی ندارد و در عین حال افزود که آقای خاتمی ممنوع الخروج نیست.

اظهارات آقای مصلحی پس از آن انتشار می یابد که هفته گذشته به نقل از منابع نزدیک به آقای خاتمی گزارش شد که از سفر رئیس جمهوری سابق ایران به خارج جلوگیری شده است.

اخبار ممنوع الخروج بودن محمد خاتمی زمانی قوت گرفت که سفر او به ژاپن برای شرکت در اجلاس سالانه تعامل در زمینه خلع سلاح هسته ای صورت نگرفت هر چند این اخبار از سوی وکیل آقای خاتمی تایید نشد.

محمد خاتمی، که از رهبران جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی محسوب می شود، از جمله منتقدان نتیجه اعلام شده انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه برخورد نیروهای حکومتی با معترضان بوده است.

به همین دلیل، بعضی طرفداران دولت محمود احمدی نژاد وی را هدف حملات شدید قرار داده اند و شماری از آنان حتی خواستار بازداشت و محاکمه او، در کنار رهبران مخالفان دولت شده اند.

آقای خاتمی به دلیل اقداماتش در زمینه گفتگوی تمدن ها از جمله شخصیت های شناخته شده در سطح بین المللی است و پس از خاتمه دوره ریاست جمهوری خود در همایش های متعددی در خارج از کشور شرکت کرده است.

صدور 'حکم جلب مهدی هاشمی'

از حیدر مصلحی در مورد وضعیت مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز سئوال شد.

آقای مصلحی گفت که "حکم جلب مهدی هاشمی را در اختیار داریم و هرگاه زمان آن برسد، حکم را اجرا خواهیم کرد" هر چند در مورد ضوابط تعیین زمان اجرای حکم توضیحی نداد و در پاسخ به این سئوال که از چه طریقی نسبت به جلب آقای هاشمی اقدام خواهد شد گفت که "فعلا از هیچ طریقی چنین اقدامی نمی کنیم."

وی در عین حال گفت که ممنوع الخروج کردن افراد بر عهده دستگاه قضائی است و هنگامی که حکم جلب صادر می شود، "این کار صورت خواهد گرفت."

در مناظره های انتخاباتی، محمود احمدی نژاد در برابر دوربین تلویزیون فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی را به ثروت اندوزی و فساد مالی متهم کرد و در جریان محاکمه های تلویزیونی نیز یکی از متهمان در "اعترافات" خود گفت که مهدی هاشمی، که عضو هیات امنای دانشگاه آزاد است، از امکانات عمومی برای تبلیغات علیه آقای احمدی نژاد استفاده کرد.

در ماه های اخیر، بعضی مقامات طرفدار دولت از اقدامات قضایی برای بازداشت و محاکمه فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، به خصوص مهدی و فائزه هاشمی، خبر داده اند.

در عین حال، گفته شده است که مهدی هاشمی در چند ماه گذشته در خارج از کشور بوده که آقای هاشمی رفسنجانی دلیل آن را ماموریت دانشگاهی و تحقیقاتی و مخالفان وی، علت آن را اجتناب از دستگیری قلمداد کرده اند.

ماه گذشته خبر بازداشت فرزند فائزه هاشمی هنگام بازگشت از خارج انتشار یافت و به نقل از منابع نزدیک به خانواده هاشمی گزارش شد که فرزند چهارده ساله مهدی هاشمی نیز پیشتر برای مدتی در فرودگاه تحت بازجویی قرار گرفته بود.

در مورد بازگشت مهدی هاشمی به ایران خبری انتشار نیافته اما وی پیش از این گفته بود که آمادگی دارد در دادگاه به اتهامات علیه خود پاسخ گوید و در عین حال، خواستار رسیدگی به اتهاماتی شده بود که علیه محمود احمدی نژاد مطرح شده بود.

دلیل انتشار خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی بدون تصمیم به اجرای آن در حال حاضر مشخص نیست و وزیر اطلاعات توضیح نداده است که آیا مهدی هاشمی یا خانواده او از صدور حکم جلب آگاه شده اند و در چنین صورتی، واکنش آنان نسبت به این حکم قضایی چه بوده است.

منبع:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/04/100421_l03_khatami_hashemi.shtml


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

نظرسنجی در رابطه با فعالیت این وبلاگ خبری

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    درخواست همکاری:

    web counter
    سلام بر بازدید کنندگان عزیز،
    شما هم می توانید سهراب را در افزایش کیفیت و کمیت مطالب با ارسال لینک خبر و یا مطالب خودتان که به نوعی در ارتباط با خبر های روز جنبش سبز است، یاری دهید. مطلب شما در اولین فرصت درج خواهد شد. برای این منظور، مطلب یا لینک مورد نظر را به آدرسsohraabirani@gmail.com ارسال دارید.
    با تشکر از حسن همکاری شما،
    سهراب